söndag 13 november 2016

Readonly Raspbian-Jessie med overlay och tmpfs

För att få mina Raspberrypajer mer robusta så brukar jag köra hela operativsystemet i readonly, Det är lite bökigt att få till men nu har jag hittat en metod som fungerar ganska bra.

Först behövs modulen overlay i din initramfs
#echo "overlay" >> /etc/initramfs-tools/modules

sen får man använda marklee77:s skript root-ro
#cd /etc/initramfs-tools/scripts/init-bottom && wget https://gist.githubusercontent.com/marklee77/5889076/raw/d3b6dccc005c02e017ef0e452b1558e241e715bb/root-ro && chmod +xxx root-ro

Min initramfs heter initrd.img-4.4.13-v7+ och jag väljer att ta bort den innan jag gör en ny
#rm -rf /boot/initrd.img-4.4.13-v7+

Sedan genererar jag en ny med samma namn
#mkinitramfs -v -o /boot/initrd.img-4.4.13-v7+ $(uname -r) > /root/mkinitramfs.log

Nu ska man bara lägga till raden root-ro-driver=overlay i sin /boot/cmdline.txt fil så den ser ut såhär
cat /boot/cmdline.txt
dwc_otg.lpm_enable=0 console=serial0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait root-ro-driver=overlay


Sist är det att lägga in raden initramfs initrd.img-4.4.13-v7+ i din /boot/config
#echo "initramfs initrd.img-4.4.13-v7+" >> /boot/config.txt
Nu är det bara att starta om :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar