onsdag 1 augusti 2012

Från wma till mp3

Sedan en lång tid har jag haft ett stort antal wma-musik filer liggandes utspritt på datorn då jag rippade skivor i Windows Media Player i samband med Windows ME eran.

Då dom inte spelar i Spotify så fick jag i uppdrag att hitta alla och konvertera dom till mp3.

Försökte först på mig GUI metoden i VLC men fick inte till något effektivt sätt att göra all konvertering så jag tänkte att ett skript är den bästa lösningen.

Så här gjorde jag skriptet:
 #!/bin/bash  
 vlc=/Applications/VLC.app/Contents/MacOS/VLC  
 $vlc -I dummy -vvv "$1" --intf=rc --sout "#transcode{acodec=mp3,ab=192}:standard{mux=raw,dst=\"$1.mp3\",access=file}" vlc://quit  
 newfilename=$(echo $1 | sed s/.wma/.mp3/)  
 mv "$1.mp3" "$newfilename"  
 #rm -rf "$1"  
Skriptet skapar en ny mp3 fil(bitrate 192) bredvid wma filen och döper den till musikfil.wma.mp3
Sedan döper om filen för att ta bort ".wma" i filnamnet
Tar man bort sista # så tar man även bort ursprungs wma file..

Jag sparade skriptet som wma2mp3 i /usr/local/bin/ och körde det tillsammans med find:
 computer:/ kalle$ find / -type f -name "*.wma" -exec /usr/local/bin/wma2mp3 {} \;  

Med lite modifikation kan man konvertera från mp3 till ogg om man är ute efter det.

1 kommentar: